Kwalificatiedossier Bediening

MBO 2

Als medewerker in de bediening werk je na je opleiding voornamelijk in horecabedrijven, zoals hotels, (weg)restaurants, eetcafés, cateringbedrijven en vergader-/congrescentra. In deze bedrijven staat de dienstverlening centraal. Hiermee wordt bedoeld dat werkzaamheden, producten en diensten primair afgestemd worden op de wensen en verwachtingen van de gast, voor zover deze binnen de formule van het bedrijf past. Daarnaast wordt de bedrijfsvoering van gastvrijheidsbedrijven gekenmerkt door het voorkomen van een veelheid van onvoorspelbaarheden en een grote variatie aan opdrachten en specifieke wensen en behoeften van gasten.

De medewerker in de bediening werkt in een context met internationale gasten.

De medewerker in de bediening verkoopt gastvrijheid in de gastvrijheidssector. De medewerker is gericht op het verlenen van service en dienstbetoon passend binnen de formule van het bedrijf. Het omgaan met gasten en het aansluiten bij de wensen, behoeften en beleving van de gast staat hierbij centraal. Er moet rekening gehouden worden met een grote variatie van bestelmogelijkheden, maar ook met de onvoorspelbaarheid van behoeften en wensen van de gast. Het kenmerkende van het beroep is de mate van dienstverlening.

De medewerker bediening heeft echter ook een commerciële instelling en is zich bewust van de relatie tussen kosten en baten. Hij creëert en bewaakt de sfeer.

Vanuit het gastvrijheidsconcept en sociaal-hygiënisch beleid en op basis hiervan benadert hij de gast. De medewerker in de bediening heeft aantoonbare bereidheid om zich extra in te zetten en extra krachtinspanning te tonen bij werkdruk als gevolg van pieken in het werkaanbod.


De beginnend beroepsbeoefenaar

  • heeft kennis van de werkwijze rondom bedrijfshulpverlening,
  • heeft kennis van diverse horecabedrijfstypes, bedrijfsformules en doelgroepen,
  • heeft kennis van eigenschappen en toepassingen van schoonmaakmiddelen en –materialen,
  • heeft kennis van het sociaal hygiënisch beleid en bijbehorende procedures,
  • kan de werking en effecten van verslavingen beschrijven,
  • kan debarasseer technieken toepassen,
  • kan draag- en serveermethoden toepassen,
  • kan gesprekstechnieken in adviesgesprekken toepassen,
  • kan het gastvrijheidsconcept toepassen,
  • kan inlevingsvermogen toepassen,
  • kan kassasystemen, betaalautomaten en de daarbij behorende ICT hulpmiddelen bedienen,
  • kan opdektechnieken toepassen,
  • kan poleertechnieken toepassen,
  • kan regels voor etiquette toepassen,
  • kan relevante wettelijke richtlijnen en bedrijfsvoorschriften voor het werken in de bediening en met voedingsmiddelen toepassen,
  • kan sociale vaardigheden toepassen,
  • kan strategieën om normafwijkend gedrag te voorkomen toepassen,
  • kan verkooptechnieken in adviesgesprekken toepassen,
  • kan zijn kennis over dieetleer en menu-opbouw in zijn adviezen aan gasten toepassen,
  • kan zijn kennis over eigenschappen, kwaliteitscriteria, samenstelling en bewaring van dranken, wijnen en voedingsproducten toepassen,
  • kan zijn kennis over werking van betaalmiddelen en betaalwijzen toepassen,
  • kan gasten begroeten en naar een collega verwijzen in het Engels.

Generieke onderdelen

  • Nederlandse taal, referentieniveau 2F.
  • Rekenen, referentieniveau 2F.
  • Loopbaan en burgerschap.

Crebos

Crebo Kwalificatie Niveau
25168 Gastheer/-vrouw 2


Contact

Postadres:

Dé Praktijkgroep
Postbus 12
7710 AA Nieuwleusen

Bezoekadres:

Dé Praktijkgroep
Burgemeester Mulderlaan 8
7711 XA Nieuwleusen

Telefoon: 0529-427087
Email: info@praktijkgroep.nl
KvK: 05057774